تمپ کردن قهوه
نوشته شده توسط : admin

زمانی که درحال نوشیدن قهوه اسپرسو یا یکی از قهوه هایی که با دستگاه اسپرسو ساز آماده می شوند، هستید، شاید ندانید این قهوه طی چه مراحلی از دان قهوه ای رنگ و البته جامد تبدیل به قهوه مایع بسیار دلچسب شده است.

و اگر هم از این موضوع اطلاع داشته باشید، می دانید که درست کردن قهوه اسپرسو و مشتقات آن خیلی راحت هم، نیست. در واقع تهیه اسپرسو چندین مرحله دارد و کوچکترین تغییر در هر مرحله در طعم آن تاثیر بسزایی می‌گذارد. 

هنگامی که دان قهوه آسیاب شده را درون بسکت پورتافیلتر میریزیم، باید شروع کنیم به انجام مرحله تمپ قهوه (tamping). که به آن مرحله فشرده سازی قهوه هم می گویند. در این فرآیند دانه های آسیاب قهوه را به هم فشرده میکنیم . با فشرده کردن پودر قهوه، آب جوش در بین ذرات ریز قهوه حبس شده و به راحتی از بین آنها عبور نمی کند. درنتیجه آب جوش با گذر از تمام ذرات قهوه، عصاره گیری را به طور کامل انجام می دهد.

ابزاری که برای تمپینگ قهوه باید از آنها استفاده کرد، تمپر و لولر هستند. با استفاده از لولر سطح پودر قهوه را درون پرتافیلتر صاف و یکدست می کنیم و سپس با تمپر به دان های قهوه آسیاب شده فشار وارد می کنیم و آنها را به قرص قهوه تبدیل می کنیم.

مشکل ترین بخش این مرحله این است که نیروی مناسبی را برای فشرده کردن ذرات قهوه به آنها اعمال کرد. زیرا اگر این نیرو کم باشد، ذرات قهوه به خوبی درکنار هم قرار نمی گیرند و اب جوش خیلی راحت و سریع از پودر قهوه عبور کرده و درنهایت قهوه ای رقیق یا آبکی خواهید داشت.

و اگر نیرو زیاد باشد، اب جوش به سختی می تواند مسیری برای خارج شدن پیدا کند و قهوه ما طعم سوختگی پیدا می کند. بنابراین بسته به میزان ریزی یا درشتی آسیاب و نوع دستگاه اسپرسو ساز باید به پودر قهوه فشار وارد کرد. نکته حائر اهمیت این است که انجام صحیح تمپینگ قهوه بر روی کرمای قهوه اسپرسو هم به شدت تاثیر می گذارد.

source: تمپ کردن قهوه





:: موضوعات مرتبط: تجهیزات کافی شاپ , لوازم باریستا , اسپرسو ساز , اسپرسو ساز خانگی , اسپرسو ساز صنعتی , اسپرسو ساز نیمه صنعتی , لوازم جانبی قهوه , ,
:: برچسب‌ها: قهوه دات کام, قیمت تمپر قهوه, تمپر لولر قهوه, تمپ كردن قهوه, تمپر قهوه, انواع تمپر قهوه, تمپر قهوه فنری ,
:: بازدید از این مطلب : 232
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 13 / 3 / 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: